شرکت پست جمهوری اسلامی ایران


شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با هدف دستیابی عموم مردم به خدمات پستی درعرصه ارتباطات، تنظیم و اعمال سیاست ها و راهبردهای کلان در زمینه برنامه ریزی، تاسیس، تجهیز و توسعه واحدهای پستی و گسترش خدمات پستی به سراسر کشور، در راستای انطباق با روزآمدترین پیشرفت های فناوری ارتباطات ،تحت نظارت و وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال 1366 در قالب شرکت دولتی تاسیس و فعالیت آ ن رسماً در سال 1367 آغاز شدو وظایف آن به شرح ذیل تعیین گردید:
- بررسی و مطالعه در جهت شناخت هرچه بیشتر نیازهای پستی جامعه و تأمین آنها 

- تهیه و تنظیم برنامه های جامع به منظور انجام خدمات پستی (قبول، حمل، مبادله و توزیع مرسولات، امانات پستــی، قبوض آب، برق، تلفن و …) در سراسر کشور و نظارت و هماهنگی در حسن اجرای آنها. 

- تأسیس، تجهیز و گسترش واحدهای پستی و بهره برداری از آنها 

- تهیه طرح و انتشار تمبر و اوراق بهادار پستی برای مصارف جاری و یادبود، هماهنگ با فرهنگ و آرمان های انقلاب اسلــامی ایران، در جهت نشر و بیان مواضع آن در داخل و خارج کشور با استفاده از زبان خاص تمبر و قبول اشتراک آن 


- صدور اجازه استفاده از ماشین های نقش تمبر در امور پستی و اعمال نظارت برکلیه امور مربوط به آنها 

- واگذاری صندوق های پستی شخصی و ایجاد پست رستانت در مراکز پستی 

- توزیع روزنامه، نشریات دوره ای و سایر مرسولات پستی 

- بررسی، تنظیم و حفظ رابطه با اتحادیه های جهانی و منطقه ای پست و مشارکت در تدوین، دستورالعمل و توصیــــــــه های بین المللی مربوطه و پیشنهاد به مراجع ذی صلاح 

- شرکت در مجامع و اتحادیه های جهانی و منطقه ای پست به منظور تبادل نظر در مسائل پستی و جلب مشارکت های بین المللی در زمینه بهینه سازی شبکه پستی

با نظر به تحقق سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، گسترش خصوصی سازی، توسعه رقابت پذیری وآزادسازی فعالیت های پستی، درسال 1387 فرایند واگذاری این شرکت به تصویب هیات محترم وزیران رسید.
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از بیش از 16 هزار نیروی انسانی، 29 هزار نقطه تماس، 5000 مسیرمبادله پستی وجابجایی روزانه بیش از سه میلیون مرسوله ،به عنوان سازمانی پویا و کارآمد با تجربه ای طولانی و شناخت دقیق از نیازهای روز افزون و رو به تحول مشتریان، با اجرای برنامه جامع و زیربنایی،موفق شده است همپای جامعه جهانی پستی ، خدمات گوناگون پستی را با استفاده از آخرین تحولات عرصه فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات به مشتریان ارائه دهد.
نگاهی گذرا به توفیقات ودستاوردهای شرکت پست در سطح ملی و بین المللی از جمله رشد شاخص های پستی، اصلاح ساختار شبکه، عرضه خدمات مناسب، توسعه ارتباطات الکترونیکی پستی و حضور موثر در مجامع جهانی پستی، گواهی روشن بر توانمندی و کارایی شبکه عظیم پستی کشور است.